Den uvisse ventetiden

Koblet til en maskin i flere timer – flere ganger i uken. Dan Inge Hagen (26) er avhengig av dialyse for å overleve mens han står på venteliste for nyretransplantasjon.

Av: Silje Seterseter og Tine Viktoria Buberg

Han fikk diagnosen nyresvikt i 2010. Nyrene regulerer salt- og vannbalansen i kroppen. Deres funksjon er å skylle ut avfallsstoffer, men når nyrene svikter, skjer ikke dette. Av den grunn, ble Hagen dialyse-pasient i januar i år.

– Jeg var egentlig klar over at jeg kom til å trenge en ny nyre da jeg fikk diagnosen, men når du får en sånn diagnose, blir du jo veldig redd. Du vet ikke helt hva det innebærer med en gang, forteller 26-åringen.

Han forteller at han gikk inn i en sørgeprosess som måtte jobbes med og at han umiddelbart ble veldig redd for døden.

– Det man må gjøre så fort som mulig med en sånn diagnose, er å lære om sykdommen selv om det er skummelt. Man må også mestre og godta situasjonen, forteller Hagen.

Lever ganske godt
I starten av prosessen merket ikke Hagen så mye til sykdommen, men han slet mye med væske i kroppen og høyt blodtrykk. Etter hvert kom de andre symptomene på nyresvikt.

– Jeg ble blant annet trøtt og svimmel, var rastløs, hadde vond smak i en tørr munn og slet med kvalme og oppkast. Matlysten var for det meste ikke til stede og jeg endret personlighet, forteller Hagen, og legger til at dialysen har gitt ham et bedre liv.

– Nå som jeg har dialyse, kan jeg ikke jobbe eller bade i basseng, men ellers kan jeg gjøre alt friske mennesker kan. Det kommer litt an på hva du gjør det til selv.

Når det kommer til ventingen, syns han at det er langtekkelig, men gleder seg utrolig mye til å få en ny nyre. Han er sikker på at livet kommer til å bli bra etter operasjonen.

– Jeg har det veldig bra nå også. Dialysen gjør at jeg kan leve ganske godt frem til en transplantasjon, og den verste tiden er nok rett før behandling, i og med at man må ned til et visst nivå. Men jeg tar en dag av gangen og prøver å holde familien samlet – noe som ikke alltid er like lett når jeg er syk. Jeg gleder meg til den dagen jeg kan komme meg i jobb igjen, samt å ta med familien på ferie, uten å tenke på dialysen.

Heller nyre enn dialyse
Overlege ved Rikshospitalet, Pål Foyn Jørgensen, er klar på at livet blir snudd på hodet når en nyretransplantasjon blir nødvendig.

– Nyresykdom er ganske alvorlig, du har leveutsikter på linje med tykktarms- eller lungekreft. Du må enten gå til dialyse mens du står på venteliste, eller så kan det utføres en levende transplantasjon, forteller Foyn Jørgensen, som også er leder for Norsk ressursgruppe for organdonasjon (NOROD).

Foyn Jørgensen understreker at en nyre-diagnose kan gå utover jobb, fritid og det sosiale livet til pasientene. Han forteller også at levende transplantasjon er den foretrekkende løsningen, da dette er mye bedre for pasienten, samt at det både er billigere og mer effektivt.

– Det er for mange mennesker livsnødvendig med dialyse. Du er bundet opp til en maskin og bruker mye væske, noe som er utmattende. Den beste behandlingen en dialysemaskin kan gi pasienten, er ti prosent av nyrene selv. I tillegg koster det vesentlig mye mer penger med dialysebehandling enn det gjør med transplantasjoner.

Overlege ved Rikshospitalet, Pål Foyn Jørgensen, bekrefter at nyretransplantasjon både er mer effektivt og billigere enn dialysebehandling. (Fotot: Silje Seterseter)

Overlege ved Rikshospitalet, Pål Foyn Jørgensen, bekrefter at nyretransplantasjon både er mer effektivt og billigere enn dialysebehandling. (Fotot: Silje Seterseter)

Tilfeldighetens spill
Hvordan sykdomsrammede påvirkes av sykdommen, varierer etter som at folk har forskjellige kunnskapsnivåer og at alle er unike som mennesker, mener Foyn Jørgensen.

– Jeg kan se for meg at mange ser døden i hvitøyet, om sykdommen er akutt og alvorlig. Når dialysebehandling blir nødvendig, er det ikke sikkert at du holder mer enn et par år før du dør, forteller overlegen.

Han bekrefter at dette er tilfeldighetenes spill.

– Det er jo ikke som når man skal kjøpe ny dynamo til bilen; bare finne en butikk og kjøpe en. Ingen nyrer er like, og ingen pasienter er like. Hver nyre og hver pasient er unike og bærer med seg sin egen historie.

Leave a comment